Аналіз законопроєкту №5344-д щодо забезпечення прав людей з інвалідністю на працю

Аналіз законопроєкту №5344-д щодо забезпечення прав людей з інвалідністю на працю

Регулювання та підтримка в сфері праці для людей з інвалідністю давно потребували реформування, як і багато інших питань, що стосуються дотримання прав людей з інвалідністю. На додаток, всі ці питання є як ніколи нагальними, адже саме можливість працювати разом із доступністю інфраструктури роблять людину з інвалідністю незалежною та рівною у суспільстві. 

 

Fight For Right вітає намагання Верховної Ради України вчергове порушувати питання необхідності реформування чинного трудового законодавства щодо регулювання підтримуваного працевлаштування для людей з інвалідністю. Але одночасно хочемо нагадати, що таке регулювання має: 

 

  • по-перше, відповідати сенсу та букві Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю і сприяти незалежності, а не зводити можливості працевлаштування до сегрегованих підприємств; 

 

  • по-друге, якщо законопроєкт називається євроінтеграційним, він має відповідати змісту Директиви Ради ЄС № 2000/78/ЄС від 27.11.2000 року та додавати до створення системи захисту від дискримінації, в тому числі за ознакою інвалідності й бути інтегрований до інших, вже існуючих законодавчих актів в цій сфері; 

 

  • по-третє, і цей законопроєкт, й інші ініціативи, що стосуються регулювання дотримання прав людей з інвалідністю, мають прийматись виключно за участі громадських правозахисних організацій та людей з інвалідністю. 

 

Ключові недоліки законопроєкту, які мають бути усунуті перед другим читанням, для того, щоб ця ініціатива дійсно принесла користь, та змінила на краще регулювання й захист працевлаштування для людей з інвалідністю та сприяла незалежності та управленню: 

  • відмовитись від форм шелтерської роботи та не створювати сегрегованого працевлаштування для осіб з інвалідністю;
  • розмежувати працевлаштування та висновки МСЕК та ІПР;
  • врегулювати надання розумного пристосування не лише через підприємство, але й самозайнятим особам; 
  • покласти обов’язок надання розумного пристосування та найму осіб з інвалідністю на роботодавців всіх форм власності (включно з комунальними, державними та іншими установами). 

Більш детальний аналіз законопроєкту, його недоліків та пропозиції від Fight For Right дивись у Висновку

 

** Шелтерська робота – робота на спеціалізованих підприємствах, часто заснованих громадськими організаціями людей з інвалідністю. На подібних підприємствах люди з інтелектуальною та психосоціальною інвалідністю працюють окремо від інших.

 ** Медико-соціальна експертна комісія (МСЕК) — спеціальний заклад в системі охорони здоров’я, що проводить медико-соціальну експертизу особам, які звертаються для встановлення інвалідності.

** Індивідуальна  програма реабілітації особи з інвалідністю (ІПР)  — комплекс оптимальних видів, форм,  обсягів,  строків  реабілітаційних  заходів  з  визначенням  порядку,  місця  їх  проведення,  спрямованих  на  відновлення  та   компенсацію порушених або втрачених функцій організму і здібностей  особи з інвалідністю. 

 

Читайте також